Koje sve teškoće u učenju se mogu sresti kod dece u ranom školskom uzrastu
Pored koliko toliko poznate disleksije – teškoće u učenju čitanja, kod dece u ranom školskom uzrastu nešto ređe od disleksije mogu se sresti još dve teškoće koje takođe spadaju u grupu specifičnih teškoća u učenju, a nazivaju se disgrafija i diskalkulija.
Sve specifične teškoće u učenju podrazumevaju grupu problema koji se javljaju kod dece urednih intelektualnih sposobnosti, kaže za portal N1 logoped Neda Milošević.
Disgrafija
Disgrafija, kako i sam koren reči, ukazuje na teškoću u učenju i uspešnom ovladavanju pisanja slova, reči, pravilnim smeštanjem teksta na prapirni prostor itd.
„Dakle, pored rukopisa koji ne odgovara uzrastu odnosno postoje problemi na nivou grafomotorike, disgrafija se može ispoljiti i u potpuno drugom vidu, a to je da se ispoljava kroz teškoće u pisanom izdržavanju – odnosno pisanju sastava. Takva vrsta disgrafije ne mora biti praćena grafomotoričkim smetnjama odnosno rukopis može biti uredan, ali dominantne teškoće otežavaju da dete svoje misli izrazi pisanim putem“, navodi Milošević.
![Neda Milošević](https://rs.n1info.com/wp-content/uploads/2022/08/08/1659953335-Neda-Milosevic-300x225.jpg)
Ona dodaje da se kod takvog oblika disgrafije obično u osnovi problema pronalaze još ranije teškoće u učenju jezika – razumevanju i produkciji maternjeg jezika.
Disgrafija može biti jezički i/ili ne-jezička. Nejezički oblik najjasnije je vidljiv kroz probleme sa rukopisom, zatim teškoće u vizuelnom diferenciranju slova, pamćenju oblika slova.
Kao i sve teškoće ona se nalaza na nekoj skali od izrazito teških do izrazito blagih i jedva primetnih. U zavisnosti od težine problema ona će ‘remetiti dete’ u praćenju nastave i postizanju obrazovnih uspeha jer se pismenost smatra ključem učenja, ističe logoped.
„Kroz šalu možemo videti i srećne okolnosti. Kako je i samo čitanje i pisanje evolutivno kasnije naučeno tako će prvenstveno oblikovanje slova na papiru evolutivno nestati pa se stiče utisak da će pod dejstvom novih tehnologija svaki čin pisanja biti poput kaligrafije – zna samo po neko i retko ko“, kaže Milošević.
Diskalkulija
Diskalkulija je problem koji se vezuje za učenje aritmetičkih simbola i razumevanja aritmetičkih operacija.
Teškoće se ispoljavaju već u ranom uzrastu, kada dete počne da se upoznaje sa pojmom broja i elementarnim računskim operacijama. Posledično teškoće se posebno ispoljavaju u obrazovnom sistemu jer dete nije u mogućnosti da „razume“ matematiku.
„Kao i kod disgrafije, a posebno kod disleksije uzrok teškoća možemo delimično pronaći u jezičkim sposobnostima jer dete često ne može uopšte da razume konstrukte poput ‘kvadrat je ispod kruga’, praćenje redosleda i uopšte sled je posebno težak, stoga je najčešće prisutna nesposobnost u obavljanju jednostavnih računskih operacija“, navodi Milošević.
Od sve tri moguće prisutne specifične teškoće u učenju disleksija se pokazala najučestalijom.
„Smatra se da ona pogađa između 10-15 odsto populacije. Potom sledi disgrafija koja se javlja kod 50 odsto osoba sa disleksijom, a sve ukupno između 5-7 odsto i na kraju diskalkulija koja se takođe može javiti udruženo, ali sa ukupnom učestalošću do 5 odsto“, ukazuje logoped Neda Milošević.
Izvor materijala: https://rs.n1info.com/zdravlje/disgrafija-i-diskalkulija/